Skip to content

Cart

Your cart is empty

Article: Songkok Baldu Lipat CGO Cotton di Plaza Shah Alam

Songkok Shah Alam
Plaza Shah Alam

Songkok Baldu Lipat CGO Cotton di Plaza Shah Alam

Rasai dunia tradisi dan keanggunan yang abadi dengan songkok - sebuah simbol warisan

Dibuat oleh tukang-tukang jahit yang mempunyai seni kerja tangan halus yang menuangkan hati mereka ke setiap jahitan, songkok bukan hanya aksesori; ia adalah kisah warisan kita yang dianyam dalam kain.

Dari surau , masjid hingga acara-acara besar, songkok berdiri sebagai bukti kepada warisan budaya kita yang kaya. Saat Anda meletakkannya di atas kepala Anda, Anda bukan hanya memakai aksesori - Anda membawa warisan.

Rasai sejarah dan kebanggaan identiti warisan nusantara kita. 

Dengan benang-benang yang dianyam halus dan potongannya yang selesa, songkok adalah perpaduan seni dan praktikaliti. 

songkok baldu

Ia menambah sentuhan kehalusan pada pakaian anda, dengan mudah melengkapkan pakaian tradisional dan gaya kontemporari. Berdiri masa lalu, peluk masa depan, dan buat kenyataan yang bergema sepanjang masa.

Temui songkok - sepotong warisan, sebuah karya seni, dan pantulan diri anda. Terokai warisan, rasai hubungan, dan gayakan tradisi kita dengan bangga.

Pendahuluan Sejarah songkok

Songkok merupakan aksesori kepada pakaian melayu tradisonal yang kemudian / lebih moden daripada tengkolok / destar atau setanjak .

Songkok turut dinamakan sebagai sebagai peci atau kopiah dikepulauan nusantara kita.

Dikatakan songkok berasal dari tarbus yang di gunakan di Turki tetapi menjadi popular dikalangan pedagang India Muslim yang datang berdagang ke tanah Melayu Ketika dahulu.

Namun ada juga yang mengatakan aksesori kepada songkok ini dipinjam dari pakaian adat bugis dari suku bone iaitu Sonko` Recca yang diperbuat daripada gentian sabut dan pokok palma. 

Songkok yang kita kenal pada hari ini juga pada awalnya dikenali sebgai Getam Bulan / Songkok Daeng yang berbentuk bulat dan rata dibahagian atasnya.

Mengikut catatan Mejar Mohd Said Sulaiman , Almarhum Sultan Abu Bakar mepopularkan pemaikaian sokong sewaktu pemerintahanya.      

kurta budak lelaki         

Songkok moden pada ketika ini diperbuat daripada kain baldu berwarna hitam dengan hiasan ditepi berupa renda atau ropol daripada kain satin ataupun sulaman yang bermotif. Namun sejak akhir ini masyarakat melayu lebih menyukai songkok keras yang lebih “plain” tanpa hiasan tepi.

Dalam tatacara pekaian kebangsaan – songkok dianggap sebagai alat pelengkap kepada pakaian baju melayu dalam majlis rasmi dan juga majlis perkahwinan.

Walaupun begitu, pemakaian songkok kini tidak terhad kepada digayakan semasa mengunakan pakaian tradisional tetapi boleh juga digayakan dengan pakaian moden seperti ke pejabat dan turut digunakan oleh pelajar sekolah.

Songkok CGO Cotton.

Melihat kepada keperluan dan kehendak pelanggan di CGO Cotton yang mahukan songkok berada didalam “line up” produk CGO Cotton. CGO Cotton telah melancarkan koleksi songkok moden pada bulan April 2023.

Songkok Kanak-Kanak Shah Alam

Sambutan yang sangat mengalakan diterima oleh pihak CGO Cotton , dimana dalam masa sebulan songkok CGO Cotton telah habis dijual batch yang pertama. 

Apa yang membezakan songkok CGO Cotton dan songkok lain di luar sana adalah :

  • Songkok CGO Cotton boleh dilipat untuk memudahkan ianya disimpan didalam beg , kereta dan laci (merosakan songkok tersebut) berbanding songkok konvesional yang lain yang lebih susah nak disiimpan dan dijaga. (travel friendly)
  • Songkok CGO Cotton ada lubang angin diatas , supaya songkok tidak merasa panas walaupun dipakai dicuaca tropika seperti di Malaysia.
  • Songkok CGO Cotton mengunakan fabrik baldu hitam yang premium yang tahan lasak.
  • Songkok CGO Cotton didatangkan didalam saiz dewasa (saiz 6 hingga 11) dan saiz kanak-kanak (saiz 1 hingga 5 tahun).

Dengan ciri-ciri yang dinyatakan diatas - Harganya pula bermula RM45.00 sahaja, amat berpatutan dan mampu milik.

>> Klik pautan ini utk melihat lebih lanjut Songkok Lipat Baldu CGO Cotton. 

Melihat kepada feedback para pembeli songkok CGO Cotton yang batch pertama adalah sangat positif dan anda mesti memilikinya satu.

Pada siapa yang ingin mencari songkok boleh membeli di butik kami di Plaza Shah Alam, Seksyen 9, Shah Alam. 

 Temui kami di tiktok untuk update kami yang terkini 

@cgocotton

 

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

All comments are moderated before being published.

Read more

BAJU SEDONDON COUPLE SET ATAU FAMILY SET SAMA WARNA
Baju Raya Sedondon

BAJU SEDONDON COUPLE SET ATAU FAMILY SET SAMA WARNA

Tercari-cari set baju sedondon ? Sama ada untuk tema majlis kenduri khawin , dulang boys / dulang girls atau tema sendiri ? Di Cirgaro Apparel mempunyai banyak pilihan warna sedondon ayah dan anak ...

Read more
kurta teluk belanga baby blue

Kurta Elegan dan Trendy dan Cara Menambah Pendapatan melalui Affiliate Marketing CGO Cotton.

Fesyen adalah salah satu aspek yang tidak pernah lekang oleh masa. Di Malaysia, pelbagai jenis pakaian tradisional dan moden bersaing untuk mendapatkan perhatian ramai. Salah satu pilihan yang sema...

Read more